събота, 20 септември 2008 г.

В Студентски град няма книжарница!!!...

Неее, не ми напомняйте за Офис-1, те не продават КНИГИ!!!

Ужас! Исках аз да купя на леля книжка за рождения ден... И тръгнах да търся книжарца(книгопродавниць, ако трябва да сме по-точни) из Студентски град, София. Той си е един голям квартал, все пак - поне 60 блока, има си болница, има си полицейско...

Какво още има в Студентски? - над 10 големи дискотеки и със сигурност десетки клубове/кафенета... Известни поне на половината земно кълбо като лудо място за купони... А да, където има и студенти. Ха-ха. Които четат... етикети на бутилки с алкохол. Пародия!

Друго? - Купища НЕЗАКОННИ строежи, неспазващи правилото за отстояние от сградите. Да, кой не иска да шпионира какво става в студентските стаи... Хм, да де, ама аз не искам да гледам смотания задник на някъв загорял чичка, дето ми се усмихва през прозореца. Тъпа реституция! Искам да знам името на човека, който е разрешил частните строежи на територията на Студентски град. Защото това ще е име, което има поне 10-тина (незаконни) хотела по Черноморието и същевременно име, което по всяка вероятност трябва да фигурира в някой затворнически списък. Продажни малки душици!!! Желая им справедливост.

Да продължим нашата разходка - студентски общежия... Малко старички, но на мен си ми харесват- човек трябва да мине от там, за да разбере, че хубавите неща не стават даром:)

Естествено, покрай общежитията - столове за хранене, пицарии, кръчми, дюнерджийници, дюнер-кебап, скара, още скара, още дюнери, хамбургери, бързи закуски... Направо човек да прати мита за готвещи студенти в кофата за боклук... Където непременно моите квартални цигани ще проверят дали той не става за ядене. Е, вижте, уличните ни кучетата май имат повече достойнство. Само веднъж съм виждала куче в кофа тук. Явно ги хранят добре. И все се чудя как, като са толкова много... Но пък те са си част от нашия пейзаж - предпочитам котки, но вече свикнах и с тях. И все пак доста рядко се случва да разкъсат човек, така че на мен ми е добре, аз си ги харесвам... Да бе.

Освен споменатите до тук има и доста магазини за храна, дрехи и обувки, има за сувенири, за домашни потреби, за фибички има, фото има, даже няколко, но... няма нито една книжарница. В един супермаркет продават книги и вестници на щанд голям колкото задника ми; струва ми се има и книжарница на моя университет, но тя е само за канцеларски материали и издания на университета... И до там. Питах няколко колеги къде има книжарница и те всички се сетиха за "онази, там, до Зимния дворец"... на мястото на която в момента има магазин за алкохол. Пародия, отново. Бих казала - Трагедия.

Един малък лъч светлина - ЛЕВЧЕТО. Да, има "левче" за книги(поне аз така му казвам; сергия за книги втора ръка). Харесвам такива магазинчета. Хем старите книги получават повече от преработка на тоалетна хартия, хем бедните студенти успяват да се докоснат до класическите романи на съвсем ниска цена, а от това печели някой, който се е заел с това благородно дело. Това добре, но болшинството от книгите в "левчето" са издания от най-рано 80-та година. А новата литература?! На никой студент ли не му пука какво става по света - философията, откритията, прозренията на съвременниците ни, политиката, изкуството и пр.

А, да, забравих - студентите нямат пари. Дрън-дрън, че пляс. Паркингите на квартала са пълни с лъскави автомобили, паркирани един върху друг. Ако има бедни студенти, има и богати. Освен това, почти всички ходят по дискотеки - приблизително 97% от хората. А в дискотека Аболютният Минимум е 5лв - 3 за вход и 2 за бира. И рядко студентите залагат на този вариант... Какво означава това - една или две дискотеки = книга. Ммм, сложна формула. Дай да се почерпим ние, пък формулите после...

Другото оправдание - 'ми то всичко го има в интернет. Дааа, в случай, че не използвате интернет за професионални цели, най-често използвате програмките за чат, игричките, сайтовете с тъпи вицове и весели клипчета. Криво да говорим - право да си го кажем - те са господарите на мрежата. И за съжаление те запълват мястото за култура в душата на студента или просто на обикновения "сърфист по мрежата". Тъжно, но факт.

Не мога и не мога да приема, че дори последният магазин за книги е изчезнал от територията на Студентски град. Надявам се като започне новата академична година това да се промени. Би било доста тъжно в студентски град, където е събрана част от бъдещия интелектуален елит на държавата, никой да не иска да чете.

И все пак у мен се буди и подозрението, че никоя от големите вериги книжарници не се е досетила да направи свой клон тук. Минутка за остра критика и към тях. Най-малкото учебниците и професионалните книги ще се продават в трицифрени бройки. Интересно, че никой не се е досетил да вложи в голяма и хубава книжарница тук. Аз бих се радвала да има такава. Защото иначе...

Книгите са на един час път. Сложи и задръстването, и прибирането - то си става цяла епопея. Колко по-лесно е да се помотам в някой друг оригинален и безсмислан сайт, да драсна в чата някой друг ред на Драганча - да се уговаряме за довечера, че няма начин- купонА си тече...

7 коментара:

Victoria каза...

Всичко това е така, но...
забележи на коя година на следването си разбираш за този проблем? Проблемът не във всички останали, проблемът е и в нас.

Victoria каза...

(Извинявай, че пиша второ мнение, но не мога да редактирам предното)
Не само по кое време на следването си разбираш за това, а и по какъв повод - не да купиш нещо за себе си, а за леля си. ;)
И другото, което е... има онлайн книжарници, ако ходенето до съседния квартал ти е проблем. Разбира се, друго си е да влезеш и да разгледаш на място.

Mateva каза...

Абсолютно си права, Вики!
Аз също съм в кюпа.

Но в последно време ми е трудно да изчитам всички учебници дори и затова рядко прибягвам към други книги. Поставила съм си за цел - работата първо. Интересно ми е филолозите къде са, например?
Както и да е, според мен проблемът е, че никоя от големите вериги не се е сетила да направи хубава голяма книжарница с атмосфера тук. Ще пиша и на Хеликон, и на Пингвините - дано нещо се случи. Сега поне сгради в Студентски под наем - бол.

:)

Mateva каза...

Хм, до миналата година поне една книжарница имаше...
Няма никакъв проблем - пиши колкото мнения искаш, ние с Мишо обичаме повечко;)

Me каза...

Има малко нови книги във Фантастико, а иначе... в интернет е по-лесно, доста неща се намират, а и много по-лесно се пренасят. Като тгъне да се изнася човек не е чак такава мъка :)

Mateva каза...

Хах, Месечина, чак сега ти виждам отговора.
Извинявай, аз съм доста несериозна блогарка :)
Хм, напълно си права за е-четивата; освен, че лесно се носят, спасяват и доста дървета. Но аз лично съм страшно несериозна с тях и никога не ги изчитам от до. Това е доста голям минус ако са важни...

Mateva каза...

Иначе днес отново търсих книга в Студентски. Едно доста популярно и малко уважавано издание, което щеше да ми свърши перфектна работа за проекта по WWW технологии. За съжаление, това беше поредният ми нещастен опит да спестя време. Ще се ходи до ФМИ, няма как.

Бях писала на "Пингвините" и на "Хеликон" по темата. Получих отговор само то първите. Казаха, че отварят клон в Пловдив и усилията им бяха насочени там, но обещаха да имат в предвид писмото ми. Е, ако наистина направят книжарница в Студентски, ще ме накарат да преосмисля фаворитите си в бранша.